RSS

Selasa, 20 Julai 2010

LAYANG2 BERTALI KACA


Aku capai sekali lagi novel yang aku KIV buat sementara waktu dulu... Selepas baca novel sebelumnya, aku mula la memilih-milih novel yang lebih menarik untuk dibaca. Biasa la, nak kekalkan mood untuk terus membaca...

sinopsis:
MANJA, si anak kecil Tengku Shariman yang dikurung dalam sangkar emas sering bermimpi dapat bermain layang-layang sepuas hati. Apabila dia mendapat peluang dengan bantuan Pak Jusuh, pemandunya, kesempatan itu digunakan sepenuh hati.

Sesekali dia melihat layang-layang itu mundur dan sesekali maju. Kadangkala dia terkejar-kejar dan kadangkala dia cuma berdiri tegak. Ketika itu barulah Manja tahu, mengendalikan layang-layang bukanlah mudah.

Tidak bijak menganggar, layang-layang akan terjunam. Tidak pandai memegang tali, layang-layang akan mati. Hidup bagi Manja, seperti layang-layang. Memerlukan kebijaksanaan, memerlukan kesabaran.

Bagi Manja, bermain layang-layang adalah satu kebebasan yang hakiki. Di padang itu dia boleh berlari, terbang bebas sepuasnya. Dan di situlah dia bertemu cinta sejati...

Komen aku
Seronok sangat aku mentelaah novel terbaru NB ini. Walaupun intronya panjang lebar tapi aku jadi ralit sangat dengan penggunaan bahasanya yang bersahaja dan mantap. Memang inilah kelebihan NB. Dia boleh mengarang apa saja. Cerita menjadi klimaks apabila MANJA bekerja sebagai orang gaji di rumah AZMIN. Memang aku boleh mengagak dari awal lagi MANJA akan bertemu dengan AZMIN di pengakhiran cerita. Cuma aku tertunggu-tunggu bagaimana kisah pertemuan mereka....
Ahhhh best sangat. Aku bersengkang mata untuk menghabiskan novel ini. Untuk novel ini aku tak teragak2 untuk hadiahkannya 5 bintang.... Tahniah.

0 ulasan: